Prohledat tento blog

Počet zobrazení stránky

15. 10. 2017

naše volby

Původně jsem chtěla psát úplně o něčem jiném, ale na instagramu mě u Marti zaujala debata o věrohodnosti influencerů, o tom, nakolik je pro čtenáře/diváky důležité, zda je recenzovaný produkt pořízen za vlastní nebo pochází ze spoluprací. Pro ty, kdo nečetli: jde o to, že mnoho čtenářů má problém s bartery i sponzoringem, nevěří, nečtou takto označená sdělení.

Je to celkem nekonečné téma, já vím. Ale extrémně důležité. Koneckonců jde o peníze.

Blogy vznikaly původně jen jako určitá forma osobních zápisků lidí, kteří se rádi vyjadřují. To, jakým způsobem se celá TA VĚC vyvinula, asi bylo nečekané pro většinu lidí. Určitě i pro blogery samotné.
Z blogů, YT a IG se stalo neskutečně silné médium. Marketingový potenciál je doslova nevyčíslitelný. Bez debat. 

A dost často se taky píše a mluví o tom, že u nás v ČR tohle firmy nebo i blogeři moc neumí. Já osobně mám na to ten názor, že marketing jako takový v širokém významu slova je celkem chaotická záležitost. I když se studuje a přednáší, i když v něm podniká mnoho profíků a živí se neskutečné hromady lidí, v podstatě všichni se učí za pochodu metodou pokus-omyl. Za posledních pár let jsem se setkala s několika profesionálními marketéry, z nichž někteří se pyšnili vysokoškolskými tituly z oboru (někdy to bylo i víc titulů na jednoho člověka...), nebo s působivým CV plným nejznělejších jmen, kteří uměli výhradně utratit peníze bez jakéhokoliv skutečného výsledku. Uměli taky báječně a zdlouhavě vypracovávat složité marketingové plány, které pak pružně měnili, když to tak nějak nevyšlo :) Přínos pro firmu v lepším případě sporný. 
Ale to již zase odbočuji, omlouvám se.

Chci říct to, že naprosto chápu firmy, proč stojí o spolupráce s blogery, youtubery a influencery. Jejich reklamní sdělení je doručeno naprosto přesně k cílové skupině. Pokud za 20 nebo 200 tisíc koupíte reklamu v časopise nebo v rádiu, která ze stovek čtenářů/posluchačů ovlivní 6 lidí, je to blbý. Ale je to realita! Kolikrát jste v čekárně u zubaře listovali drahým časopisem s krásnou reklamou na parfém/krém/rtěnku/auto/lednici/spoření/rybářský prut? Koupili jste si někdy něco podle takové reklamy? A koupil to váš dědeček, který listoval stejným časopisem? 
  
Pokud ale jako firma dáte krabici kosmetických produktů v nákupu za 1200 korun beautyblogerce, která všechno poctivě ukáže, očichá a namatlá na sebe ve videích o nákupech, pak v oblíbencích a  konečně taky ve spotřebovancích, která si pustí tisíce lidí, jež zajímá kosmetika, je to trefa. Když už na nějakou blogerku koukáte, asi vás z nějakého důvodu zajímá. Dokonce i v případě guilty pleasure blogerů, na které koukáte proto, abyste se jim pobavili, je velmi pravděpodobné, že vás jejich product replacement nějak ovlivní. I kdybyste si řekli, že "tahle nána pochválí i ondatří výkal, pokud ho dostane zdarma", už o značce toho výkalu víte. A to stačí, hraje to roli. Práce odvedena.

Blogeři, youtubeři a influenceři jsou pro marketéry obrovskou příležitostí. Bez debat.

A protože jsou v některých případech nejvíc vidět právě takoví, kteří nemají úroveň, morálku, svědomí a jdou s každým za cokoliv, důvěra přemýšlejícího diváka a čtenáře jde do háje. Spolehlivě.

U Marti mě překvapilo, kolik vzdělaných a dospělých dam má problém s bartery nebo sponzoringem obecně. Donutilo mě to zamyslet se a napsat dnešní post. 

V mých očích je tohle povolání (bloger, youtuber, influencer) naprosto v pořádku. Doba se mění, tak na to reagujme. Ať se tímto způsobem reklamy živí kdokoliv. Já proti tomu nemám ani to nejmenší. Neřeším, zda má můj oblíbenec blog nebo YT kanál pro své osobní blaho nebo je to jeho povolání. Pro mě je důležité, jak na mě kdo působí a zda mu jeho sdělení věřím. Vycházím ze svých potřeb, zkušeností, z toho, co vím o problematice, o produktech a jak se mi v minulosti konkrétní sdělení ukázala. Sleduju ty, kdo mě oslovují z jakéhokoliv důvodu. A pak tu máme tu otázku vlivu...

Beru to tak, že si sama vybírám, komu věřím a komu naslouchám. To máte stejné jako v politice. Vybrali jsme si před pár lety blbě? Neumíme to v dalším volebním období změnit? Věříme lidem, kteří se neštítí absolutně ničeho, lžou, ohýbají, kradou, jsou sprostí a bezostyšně si jdou za svým prospěchem? Asi si to zasloužíme.
Koupila jste si tužku na oči, o které vaše beautyblogerka řekla, že tak trochu smrdí, nedrží celý den, ale za ty peníze proč ne? No, tak se nedivte, že kolem oběda vypadáte jako panda a máte príma ekzém. Ale barvička je krásná, no tak co! 
Jste po poradě vedení zpocená a smrdíte i sama sobě, protože jste koupila šaty podle slečny, která dostává peníze za propagaci asijského eshopu? Říkala, že kdyby se to vyžehlilo, tak se nepozná, že to není Calvin Klein, protože stejně všichni šijou v jedné fabrice? Je to osoba, která nikdy nechodila do práce a neví, jaké nároky na oblečení skutečně normální a normálně se pohybující člověk má? No tak jo, tak smrďte a vypadejte lacině.
V každém případě jste se vašim influencerkám vyplatily :)

Anebo naslouchejte jen těm influencerům, kteří nejdou s každým a za cokoliv. Sami víte, jakou máte pleť, vlasy, požadavky. Víte, jestli se vám jednou tričko po dvou praních pokroutilo nebo ne. Tušíte, že se v určité úrovni odbornosti nemůžete prezentovat v laciném a nekvalitně šitém oblečení, která nepadne žádnému tělu, a s plastovou taškou. Víte, že nikdo není tak bohatý, aby kupoval špatné věci. Pochpili jste, že aféry a kauzy se většinou točí ve větší míře jen u těch, kteří je nějakým způsobem vytváří. Anebo je to vážně ta závist...

Jestli mohu radit, neřešte, zda jsou blogerům, youtuberům a influencerům produkty dávány zdarma. Neřešte, jestli mají placené PR. Koukejte očima otevřenýma. To stačí. Už se znáte, víte, co potřebujete. Víte, co vám nefunguje. Víte, kdo je fér. A jestli je někdo prodejný, ubohý, zoufalý a špinavý, nesledujte ho. Samozřejmě podle něho nerealizujte své nákupy! To snad nemusím psát :) Pokud někomu věříte, čtěte a sledujte i to, co vám sděluje v rámci svých spoluprací. Všichni jsme jen lidi, nikdo nevidí všechno a kolikrát se i výborný bloger nedozví všechno jen svými silami. Firmy ho osloví, klidně mu i zaplatí, a on pak objeví skutečný poklad, který o to ochotněji odprezentuje. Ano, zaplacené to dostal. Vy přece nejste hloupí, v přece víte, kdo je kdo. Váš důvěryhodný influencer vám  pak samozřejmě řekne, jestli dostal krém, po kterém mu upadlo obočí. Těm dobrým to není jedno.
Poznáte neupřímné zoufalce, kteří vlastně kvalitu ani nepoznají, a v hromadě všeho, co přehrnují lopatou, nepoznají ani bílou a černou. Víte, kdo pochválí i to ondatří lejno, aby nepřišel o kšeft. To se pozná brzy :) A těm nedávejte svoji energii a svoje peníze. Vím, že se nám strašně chce tyhle aktivní a velké "obchodníky" sledovat a pak se na jejich účet pobavit. Ale i tím jim dáváte práci, platíte je. Opravdu doporučuju takové lidi vůbec nesledovat, nezvyšovat jim čísla, podle kterých dostávají zakázky. Proč si myslíte, že nám děkují i za disliky??? Zameškáte tři nebo čtyři videa a pak už je to snadné. Tak, jako doporučuju nekupovat nekvalitní potraviny a šaty, doporučuju i nesledovat nekvalitní influencery. A u těch, kterým věříte, naopak nelustrujte zdroje. 

Samostatnou kategorii tvoří nezletilí diváci a čtenáři. Děti. Naše děti. Naprosto otevřeně vám sděluju, že tak úplně nevím, co dělat, aby neupřímní, bezpáteřní a prodejní influenceři nemohli na tuto vysoce ovlivnitelnou, zranitelnou a marketingově extrémně zajímavou skupinu populace. To dnes, prosím, nechme stranou. Prostě proto, že nevím, co na to říct. Obecně můžu plácat o tom, že máme s dětmi hovořit a mít pod kontrolou jejich zájmy, ale sami víme, jaké to je. Dobu, kdy jsme byli v tomto věku, můžeme stále ještě vyhrabat v paměti....      

A prosím, vás, běžte všichni k volbám! Není to jedno. I v případě, že jste znechuceni nebo otráveni tím vším, běžte tam hodit svůj volební lístek. Já sama ještě dnes nevím, koho zvolím (mám dvě strany, ani u jedné mi nesedí všechno...), ale vím jistě, že půjdu k volbám. Není mi jedno, co bude s touto nádhernou zemí, ve které vychovávám svoje děti. Prosím vás, vyberte si kohokoliv, kdo vás opravdu oslovuje, ale volte demokratickou stranu! 
Ať se velmi brzy nedivíme :(

Napište mi, jestli vás trápí placené spolupráce, bartery atd.. Jak vnímáte barter - je to sponzoring? V tom tady taky nikdo nemá jasno. Já bych tak obecně, zjednodušeně chtěla říct, že sponzoring je i barter, i když vnímám rozdíl mezi platbou za službu a produktem zdarma. Ale jak jsem řekla výš, mě to moc netrápí. Buď sdělení pokoušu nebo ho nepokoušu.  

Vadí vám, když zde recenzuju něco, co jsem dostala zdarma? 

Věříte mi?

Půjdete k volbám?

Měli jste krásný a slunečný víkend?


24 komentářů:

  1. Čtu si recenze a když to někdo daruje nebo platí, tak to nečtu. A u velkých youtuberek už si to schválně nepustím. U tebe mi taky vadí, když bys to měla zaplacené. A proto dneska anonymně
    Ale známe se

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. I když sama to vnímám jinak, chápu tě. A právě kvůli lidem, kteří to vnímají jako ty, je naprosto nutné, aby byla informace o případné spolupráci jasně sdělena.

      Vymazat
  2. Ani u tebe, ani u Tety, mi nevadí recenze produktů poskytnutých zdarma. Vím, že recenze bude objektivní a vyčerpávající a že se dozvím, co potřebuji vědět, kdybych uvažovala o koupi. Šetří mi to čas i peníze a na druhou stranu mě to i baví.
    Takže, ano, věřím ti. :-)
    A děkuji. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji! Mám to stejně. Věřím nebo nevěřím, víc neřeším.

      Vymazat
  3. Blogy beru jako soukromý rybníček autora, a byť je jeho výsostné právo dávat tam co chce, články/příspěvky shrnující PR materiály mají nulovou vypovídací hodnotu a číst je ve svém volném čase nechci, obdobně časté využívání prostoru pro placenou reklamu je pro mě podnětem odhlásit sledování.

    Vadí mi jakákoliv placené propagace předmětu neodpovídající profilu bloggerů (ať už jsou to vychvalování automobilu či návštěva výrobny u beauty bloggerů, rozbor biokosmetiky u propagátora konvenční kosmetiky a naopak), nebo procenta z linku/kódu.

    PR vzorky “zdarma” mi nevadí, pokud jsou jasně označeny a daná věc je kvalitně ohodnocena/zkritizována a zejména pokud blogger dostává hodně a svým čtenářům dělá selekci toho, co stojí za to (takové v českém prostředí neznám, pokud jsou ráda je budu číst). A bohužel u vzorků, snad z obav o neporodloužení spolupráce, je v případě darovaného kousku kritický málokdo, protože taky málokterá firma snese kritiku “svého” produktu.
    Plus mi obecně u blogování/ytberství vadí dvě věci, tou první je wow kultura, druhou pak zvyšující se rychlost konzumace novinek. Ráno rozbalím a večer zrecenzuji, to už to není kolegiální sdílení věcí, které jsem vyzkoušel/a a jsem z nich nadšená, ale chvástání se věcmi co jsem získal/a. Z potěchy se stává výkonostní porno.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, Day. Zjišťuju, že jsem asi docela hodně tolerantní. Fakt jsem překvapená, že toho tolik lidem vadí. Ale naprosto to respektuju, prostě je to pro mě cenné poznání. A poučení i sem na blog. Rozhodně nechci otravovat svoje čtenáře něčím, co je štve.

      Vymazat
  4. Ahoj. Díky za článek. Mám pocit že by se o barterech a sponzoringu mělo víc mluvit. Vyloženě mne vytáčí neoznačená reklama. Nebo když někdo píše recenze na např. dětské plínky s tím, že je koupil a má u toho fotku PR balíčku co dostala půlka IG. Jinak označené příspěvky ať už je to barter nebo sponzoring mi nevadí. Mám vlastní rozum a sleduji jen ty, kterým publikovaný názor na produkt věřím. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na placené reklamě a PR vzorcích je nejhorší právě jen to, když jsou tajné...

      Vymazat
  5. Už dlouho mě zajímá, koho ty vlastně sleduješ a čteš. Prozradíš to třeba v článku? J.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já ti nevím. Bojím se, že na někoho zapomenu a dotknu se ho. Možná to zkusím. Ale nic extra neznám.

      Vymazat
  6. Skvělý článek, díky za něj. Mně bartery a sponzoring nevadí - do jisté míry. Jakmile se z bloggera stane chodící barter a sám už si nic (nebo téměř nic) nekupuje, je to většinou známka toho, že mě brzy přestane bavit.
    U některých poznámek jsem poznala konkrétní slečny nebo paní, pobavilo mě, jak to vidíme stejně. Odbornice na pochválení všeho mě opravdu vytáčí.
    Poslední dobou přecházím na ty malé youtubery a instagramery, kteří jsou ve většině případů zatím nezkažení a nesemletí tou PR masírkou - z velkých sleduju už jen Lucku z GTL, které ty recenze opravdu věřím.
    A na závěr - upřímně doufám, že až budu mít děti, tahle youtube bublina už bude splasklá a nebudu muset řešit to, na co se mají a nemají dívat.

    Zdravím, Marcela

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, Marcelko. Já jsem při psaní toho článku neměla před očima nikoho konkrétního. Kdyby ano, neměla bych problém to napsat. Anebo už možná některé povedené výroky a obraty některých dam zlidověly??? :D :D :D Ne, dělám si srandu, fakt jsem nemyslela nikoho konkrétního :)
      S názorem na Lucku GTL se shodujeme, Lou je skvělá baba.
      Já osobně si k těm novým tvářím hledám cestu obtížněji. Ale určitě je dobře, že se do toho pouští noví a noví lidé. Mně bohužel vždycky otráví, jak všichni ve stejné době udělají strašnou masírku třeba na čistící prostředek apod., to je potom obvykle sledovat přestávám...

      Vymazat
  7. Já jsem dřív dala na recenze, detailní články a videa o produktu jsem hltala, ale teď uz
    I ty PR věci beru spíš jako přehled novinek. Prostě on-line leták a buď mě něco zaujme, nebo ne. Často bez ohledu na "recenzi", daná osoba to může vychválit, ale mě to i tak nevezme, naopak s tím může byt nespokojená a já si to i tak koupím, protože to prostě chci vyzkoušet:D je teda fakt, že kosmetický blogy už prakticky nečtu, sleduju spíš instagram a to je pro mě jen konzumace toho, "co nového", málokdy tam jdu pro detailní recenzi. Dost jsem osekala na koho/co koukám, myslím, že to nejlépe vystihuje tvůj odstavec o doporučeních oblečení do práce od lidi, co chodi pracovat na hoďku do kavárny apod (nic proti ničemu) stejně tak proste nebudu koukat v téměř 30 letech na back to school hauly apod. ráda bych víc profilů jako tvuj, táni, zuzety, atd. prostě normálních dospělých žen žijících normální dospělé životy, z kterých si něco vezmu a je jedno, jestli tip na rtěnku, na knihu nebo jen sdílení radosti z klíčící zahrádky!:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já mám bohužel pocit, že ty normální ženy většinou s blogy přestanou z toho důvodu, že o opravdu normální život není zájem. To netáhne, to každý žije :)

      Vymazat
  8. Ahuj Nuf, hezký článek. Také si myslím, že je jedno, jestli blogerka věc dostala nebo nakoupila - ty nekvalitní se poznají podle práce (podle svých recenzí) , a v těch případech je to hrůza i u věcí, kterou si, podle názoru ostatních, "férově koupily a je to všechno v cajku" .

    Je hezké přísahat na sbírku stínů UD, ale co s nimi, když je mám po celém dni nadrobené pod očima po celé půlce ksichtíku? :) Už jsem u sebe v jednom článku psala, že mi beauty scéna připadá dětská (nebo dětinská) , protože "dospělé" blogerky končívají a na těch "lukrativních" postech zůstávají pubertální slečny, co mají strach o svou moc.

    Nebo už jsem jednoduše ve svých 28 letech na celou tu šaškárnu kolem beauty blogů až moc stará :) :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Andrejko, ještě jednou mi tu napiš, že seš v 28 stará, a já se jdu opít! :)

      Vymazat
  9. Ja som dlho rozmyslala, co napisat a ako, aby sa to niekoho nedotklo. Mne vadi/nevadi recenzovanie produktov ako u koho. Selektujem to. Pretoze napr. ak nieco dostanes ty alebo Teta z Prahy, tam mi to nevadi, lebo mate vlastny nazor. Horsie je, ak niekto dostava tony veci zadarmo a nema v sebe ani tolko slusnosti, aby to oznacil ako reklamu, PR alebo proste barter. Toto mi vadi, nestve ma to, je mi to jedno, len takeho cloveka uz nesledujem viac, lebo sa nechova ferova. Mala som rada jednu mensiu youtuberku, nema vela odberatelov, ale len do momentu, kym natocila video na temu spoluprace. Celkom bola nastvana, ze preco by to mala oznacovat a ci niekto mysli, ze ona bude travit svoj cas zadarmo nad vecami na recenziu, ze si dava platit aj za to, ze to vobec zrecenzuje. Toto ma dorazilo a evidentne aj dost vela diskutujucich (nie, neboli to hejteri). Po par dnoch video stiahla, kto vie preco :) ?!? Pokial je spolupraca riadne oznacena, je to podla mna OK. Aj ked by podla mna bola sranda sledovat, ako si napr. vyberas veci z azijskeho eshopu a robis z toho look book :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zuzi, díky za komentář. Velmi mě pobavil, hlavně teda ten konec. Toho bohdá nebude, jelikož jim nedám vydělat ani pro tu zaručenou srandu :D To nemám zapotřebí. Ve svém věku už své tělo týrám výhradně dietními chybami a sportem :) :) :)
      Kdo to byla, ona blogerka? To mě zajímá!

      Vymazat
  10. Dufala som ze pekne a slusive oblecky z Azie doplnis kabelkou zo skrine co si mala nedavno na instagrame :) Dotycna youtuberka posobila pod menom Hany Brokolice, teraz neviem, nesledujem ju uz.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Obecně bych neměla problém s kombinováním značkového a konfekce. Tak ostatně normálně chodím, oblečení obvykle moc drahé nekupuju. Ale tohle je samozřejmě úplně jiný příběh :) :) :)

      Vymazat
  11. S neoznačenou reklamou nesouhlasím, ať už jde o barter či sponzoring (a barter je podle mě taky sponzoringem). Když blogeři/youtubeři dělají reklamu na něco, co absolutně nezapadá do jejich repertoáru, např. když beauty blogerka dělá reklamu čistícím prostředkům, přijde mi to směšné. Mně osobně je ale jedno, jestli daný influencer produkt dostal nebo si ho sám zakoupil, protože si myslím, že mám svou vlastní hlavu a vím, kterým tu recenzi věřit a kterým nikoli. A volit půjdu :). Moc pěkný článek.

    OdpovědětVymazat
  12. Dneska jsem zjistila, že blog Sofastars znovu žije, a byla to jedno z nejlepších zjištění dne :-) Strašně moc nám, čtenářkám, držím palce, aby vás blogování neomrzelo. Protože dobrých blogerek je jako šafránu. Na YT videa nekoukám, nemám na to čas, a čtení zkrátka preferuju. Dřív jsem recenze celkem hltala. Za ty roky jsem ale přece jen nějaké zkušenosti nasbírala a troufám si říct, že dnes už dokážu odhadnout, kterým blogerkám se v recenzích dá věřit a kterým ne. Díky za Váš blog! PS: K volbám samozřejmě jdu... ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju, Niki. Tak krásně se to čte :)

      Vymazat

Každý váš komentář mě těší. Diskutujme :)