Prohledat tento blog

Počet zobrazení stránky

8. 12. 2014

zamyšlení - inspirace nebo vykrádání? kde je hranice?

Neplánoveně se chci zamyslet nad jednou věcí, která se poslední dobou opět na blozích trochu přetřásá. Přivedla mě k tomu dnešní debata na Instagramu. 

Zdůrazňuji hned v začátku, že jde jen o můj názor. Nebo ještě přesněji o mé zamyšlení. Nikoho neobviňuji, nechci pranýřovat a nikomu nechci postem ublížit.

Koupila jsem si paletku Chocolat Bar od Too Faced (mimochodem zatím si myslím, že je i přes asi dva hrubší stíny naprosto geniální) a i na mne samozřejmě ze všech koutů útočí její levné kopie. Co si o nich myslím? A co že si myslím o srdíčkových troj-pruhých tvářenkách? Nu, jsou to kopie :), nic jiného.

Vím, že leckdo si chce nákupy čehokoliv omluvit tím, že je to jen inspirované a že tam není značka, název nebo logo původního výrobce. Ale kde je ta hranice? Kdy se ten druhý inspiruje a kdy už je to kopírování - a v podstatě snad i krádež nápadu? 

Zkusme si to představit na zcela hypotetickém příkladu:
Studenti ve škole dostanou za úkol vymyslet projekt k řešení určité problematiky, sepsat a nastínit detailně jednotlivé fáze řešení a pak po měsíci projekt vyhodnotit.

Vy jste např. studentka Cecílie, máte dobrý mozek a bystré nápady, jste dříč. Vymyslíte si velmi chytrý projekt, pracujete na tom, abyste ho sepsala co nejlépe. Nastudujete si spoustu informací, které zapracujete do svého projektu, pak projekt přednesete v prvním kole, kdy celá třída přednáší návrh a kostru svých prací.

Vaše spolužačka Alena si vás pozorně poslechne, nadšeně vám zatleská a tváří se zadumaně. Později zjistíte, že Alena nejen převzala celou vaši myšlenku, kterou by sama od sebe nikdy nevymyslela, ale přebrala si i strukturu řešení problému. Dá se říct, že ukradla všechno. Nicméně projekt nazvala jinak, samotné znění si přeformulovala a desky si pomalovala jinými barvami. 

Jak se cítíte, Cecílie?
A) No jo, no. Co nadělám. Alena se mojí prací inspirovala, ale název a přesné znění vět pojala po svém. Neukradla mi nápad, nekopíruje moji myšlenku, nevybrala můj nápad - jde pouze o inspiraci. Obě máme právo na své místo na Slunci, tak mlčím a usmívám se. Přeju jí jedničku.

B) Běsním! Vzala můj naprosto originální a svěží nápad a drze ho zabalila do jiného kabátku. Co to je? Bude za to sklízet úspěch, přestože to není její nápad. Dostane jedničku za mne a moje práce zapadne. 

Po měsíci budou výsledky projektů prezentovány souhrnně, studenti půjdou na řadu třeba podle abecedy. Všichni tedy nejprve uslyší Alenu, jak Cecílie dokáže, že je původní myšlenka její? A zajímá to vlastně učitele z komise? Zajímá to někoho? Anebo uvidí pouze myšlenku, její uchopení a zpracování a celou prezentaci?

Jak to tedy je? Myslíte si, že je pravděpodobnější varianta A) nebo B)? :)

Jste už také starší kousek jako já? 
No tak si představte, že vám v práci vybere nápad kolegyně - inspiruje se vaší myšlenkou a vydává ji za svoji, těží z ní. Dostane stejné prémie jako vy. Anebo dostane za váš nápad prémie vyšší? Inspirovala se nebo vás vykradla? Vzala jen kousek vaší myšlenky a zbytek si pozměnila?

Je horší, když výrobce sebere originálu celou myšlenku i její ztvárnění? Je lepší, pokud se ukradne jen nápad (třeba barvy stínů v paletce), ale provedení je naprosto odlišné?

Vlastně si myslím, že ano, je to lepší. Po velkém úspěchu paletek UD Naked se vyrojilo plno tzv. dupes. MUA, Makeup Revolution London a jistě plno dalších značek, které ani neznám. Ale oni alespoň svoje stíny naprosto odlišně odprezentovaly. 
V čem si myslím, že je to lepší? Zákazníka to nezmate a nepoplete na první dobrou. Představte si situaci, že na YT zahlédnete nadšená videa s recenzí na nějakou paletku, která vypadá jako čokoláda. V hlavě vám utkví pouze a jenom to, že ty barvy jsou přesně pro vás a že všichni říkali, že je to bomba. Nejste prostě makeupový šílenec, ale do jedné skutečně skvělé paletky chcete zainvestovat. Pak náhodou zahlédnete jakousi paletku, co vypadá jako čokoláda. No, to musí být ona! Ihned ji zakoupíte, aniž tušíte, že to není ta, kterou jste si vybrala. Ale to je fuk - výrobce už má zisk. Vydělal na vašem omylu, který na vás plánovitě nalíčil.
Jistě je plno zákazníků, kteří inspirované nebo okopírované výrobky kupují cíleně. Těch bude asi většina.

Víte, mně je vlastně jedno, co si kdo z vás koupí, co používá. Já i věřím tomu, že jsou mnohdy ty kopie kvalitní, že uživatelsky jsou fajn. Je mi jasné, že studentky si raději zakoupí kopii, protože šetří peníze. 
Tohle je všechno možné, to je mi jedno. V tomto postu nejde o to, co je lepší ani o to, kdo si co kupuje. Jde mi o to, abychom si uvědomili, že ta myšlenka, ten nápad, ten prvotní vnos je to, oč tady jde.

Pokud vám kopie nevadí, klidně je mějte. Jen se neohánějte tím, že to vlastně ani není kopie, že tam není logo a že kdo ví, jak to bylo. 

A pokud se mnou souhlasíte, ale nechcete investovat do drahých originálů, poohlédněte se na trhu. Je toho na výběr strašně moc. A určitě seženete kvalitní a neokopírované výrobky. Třeba takové paletky od Sleek jsou velmi povedené, levné a nemyslím si, že někomu vykradly hlavu. Anebo si seskládejte svoji vlastní paletku z monostínů, které vám budou barevně nejlépe vyhovovat.

Je to na každém. Doufám, že tento post nevzbudí vlnu hádek a obviňování. Bylo to jen takové mé zamyšlení. 
Jen si každý představme, jak bychom se cítili, kdyby se někdo naším úspěšným nápadem inspiroval. Každý z nás děláme nebo produkujeme něco, co považujeme za svůj úspěch - bez ohhledu na obor, ve kterém pracujeme, klidně i na poli koníčků. A nikdo z nás nebude rád, pokud jeho nápad použije ke svému výdělku nebo úspěchu jeho konkurent. 

Mějte krásný zbytek pondělí :)

81 komentářů:

  1. Tady se zase někdo špatně probudil, co..

    OdpovědětVymazat
  2. Zastávám stejný názor. Ale musím říct, že u něčeho si také nejsem doposud jistá. Teď nemluvím o kosmetice, ale třeba o kabelkách... Už několikrát jsem přemýšlela nad tím, kde je hranice, co je už padělek. A je to fakt strašně těžké říct. Např. spousta butiků, hodně i v Itálii (ne jen u nás) prodává "kvalitní kožené" kabelky, které nápadně připomínají např. Almu od LV, nebo kabelky Hermes apod. Pouze nikde není napsáno logo původního originálu. Ale jsou tak moc podobné té původní. Je toto už padělek? Nebo prostě už výrobci neví, co by vyráběli? Kabelka není třeba stejná, jen hodně podobná, převzatý nápad... Je to těžké. A jak říkáš, je asi na každém z nás, jestli to nosit bude nebo ne, jak se v tom cítí, jestli mu používání toho a toho výrobku dělá radost, i když ví, že nějaká jiná značka to vymyslela dřív....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je pravda. Já taky kolikrát nevím, že koukám na padělek. Např. u oblečení to fakt nepoznám. A samozřejmě neznám ani všechny druhy kabelek ani té kosmetiky.
      Ale i v těchto případech jde o to, že původní nápad a návrh někomu patří. To jsem chtěla říct, nic víc :)

      Vymazat
  3. Jediná spravedlnost je stejně ubíhající čas a co není zcela prokazatelné je povolené.

    OdpovědětVymazat
  4. No a zase pises o mne, musim si na teba davat pozor! :-))) Nie som Cecilia, ale ta, co vcera vecer zbadala na jednom blogu paletku v tvare cokolady a srdiecko s troma pasikmi. A napadlo mi: jeej, toto som uz videla, bolo to zaujimave. Klikam dalej, aha, ved je to nejake lacne, aha, ved je to fake. Aj ked ta blogerka tvrdi, ze nie je. Ja si myslim, ze je.
    Moje kriterium pre fake - ak je produkt vyrobeny za tym ucelom, aby sa co najviac podobal na original a aby si ho zakaznici mylili s originalom.
    Zmenia zopar detailov aby to nebolo uplne na 100%, aby ich nikto nenachytal z pravneho hladiska. A potom to uz je ok. No nie je. Je to fake. Ziadna inspiracia. Inspiracia by bola, tak oni maju v paletke jeden z 5 tienov purpurovy, super napad, tak si dajme aj my do nasej paletky purpurovy.
    Ved je jasne, ze velke znacky udavaju trend a male sa po nich opakuju. Ci v mode alebo v kozmetike. Ale inspirovat sa treba detailom, malou castou, myslienkou, tak aby nikto nevidel odkial, jemne a nenapadne sa ucit od kralov. Nie kupit si korunu, dat na hlavu a tvarit sa ze ja som ten kral. ( mne napadlo taketo prirovnanie:-))
    Takze popisala si to celkom presne, suhlasim. Akurat pri tienoch by mal byt rozdiel k kvalite, verim, ze niekolko rocne vyskumy, skusenosti a meno sa nedaju len tak vykradnut. Obal aj farby urcite ano. Je uz na kazdom co si vyberie.
    Inak vraj sa robia fake aj na auta, co tak si kupit "porsatko"? :-)))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vážně? To jsem netušila, že se padělají i auta. Ale asi jo, padělá se všechno, na čem se dá vydělat nějaké peníze.

      Vymazat
    2. Smejeme sa s manzelom, ze v Cine si najprv vyberies auto, ktore sa ti paci a potom povies akej znacky ma byt :-))
      Ako v Turecku, ked si jeden den vyberies tricko a znacku a na druhy den ho mas hotove, naozaj. A Turecko ma vstupit do EU, WTF?! Neviem si predstavit ako tie fejky ustrazia.

      Vymazat
    3. Tie napodobeniny áut ma zaujali. Viem o tom už dlhšie, ale dnes sme s priateľom objavili čínsku napodobeninu Evoque-a od Range Rover, ktorý je takmer dokonalou kópiou, len sa volá Land Vind, má trocha iný znak a stojí trikrát menej.
      Napriek tomu, že toto auto si plánujem kúpiť (originál, samozrejme), moja reakcia bola taká, že si radšej rok počkám a budem mať to, čo je pravé a nielen skopírované.
      (K téme kozmetika sa vyjadrím nižšie :D )

      Vymazat
    4. Ta auta jsem fakt neznala, ale manžel říká, že jsem sto let za opicema :)

      Vymazat
    5. Já vidím zásadní problém v tom, že 90% typů kabelek, kosmetických trháků, které "všichni znají" vůbec neznám, nepoznám - takže si úplně s klidem koupím to, co mě prostě zaujme a vůbec většinou netuším - jestli je to něčeho kopie, nebo jestli je to naopak mnohokrát kopírované jinými značkami. Ale z naší babičky jsme měli velkou prču, když přijela z Řecka s kabelkou a peněženkou LV (fejk jak bejk :-D, i s nějakou zkomoleninou názvu), a ona vůbec netušila, že to kopíruje jakousi světoznámou značku, prostě si koupila lacinou hnědo-krémovou peněženku s kabelkou :-D.

      Vymazat
    6. Tohle naprosto chápu, to neodsuzuju. Koneckonců - nikdo nezná všechno. Tohle se může stát každému a nepovažuju to za nic hrozného. Akorát je mi líto, pokud člověk nevědomky utratí peníze za něco, co mu po prozření nedělá službu a radost.
      Taky by mě hrozně mrzelo, kdybych omylem koupila nějakou napodobeninu a nevěděla to. Jsem totiž ten typ, co by s tím vědomě nedokázal chodit.
      Já jsem si ve studentských létech na první LV šetřila (měla jsem obrázek v diáři) a kabelku jsem si vždycky koupila jednou za rok nebo dva třeba u Bati nebo od Elegy. Tehdy mívali fakt krásné a hodně kvalitní kousky a vždycky jsem se vešla do dvou tisíc, to byl tehdy můj strop :)

      Vymazat
  5. Já celkem nechápu, proč se zbytečně rozčiluješ, stejně s tím nic neuděláš! Bohužel...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já zas nechápu, kde čteš rozčilení :) To vypadá jinak.

      Vymazat
  6. Na jednu stranu souhlasím. S nějakým projektem ve vědě je to ale třeba tak, že pokud se vymyslí něco nového, ohlásí se to a je snaha, aby to proběhlo patentovým řízením. Nevím, jak je to v oblasti módy a kosmetiky. Napadá mě případ, kdy se Laboutin soudil s YSL o červené podrážky. Vyhrál to mám dojem YSL. Kdyby TooFaced celou věc chtěli řešit, řešili by ji. Já nákup srdíčkových tvářenek neplánuji. Inspirovaná masírka mě za srdce nechytla, připadá mi to nedůstojné a nemám to zapotřebí, ale nikomu to neberu - chápu, že třeba náctiletou slečnu to potěší a litr za TF nedá. Firmy to nezrujnuje a každý by si měl uvědomit do jakého věku a postavení ho to baví.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak. Je to na každém a dějí se jistě horší věci.
      Jen je fajn zmínit, že ten nápad prostě měl někdo první :)

      Vymazat
    2. Jen jsem chtěla na okraj poznamenat, že ani ve vědě to s ochranou není tak jednoduché. Patenty jsou ve hře až v poslední linii, jsou velice drahé a omezené lokálně. Není to žádná legrace. Ale to není předmětem diskuse :)

      Vymazat
    3. Rozhodně není, sama s tím zápasím, aby mi to škola odklepla, ale zbytečně taky nikde nešířím, co dělám, už jsem učinila oznámení, takže kolegové mi to nevyzobou (leda by si ten patent zaplatili sami a to nehrozí a i tak už by s tím byly potíže), a nemohu o tom nikde zatím publikovat článek apod.
      Co já vím, jestli by si TF mohli nechat patentovat tvářenku ve tvaru srdíčka jako Adidas tři pruhy. To by mě zajímalo :) Někde jsem četla, žebjsou firmy, kterým faky nevadí, protože jejich cílovka si je stejně nekoupí, ale to se týká spíš kabelek.
      Jsem za váš přístup ráda. Sice jsem si asi někdy nevědomky inspirovanou věc určitě koupila, ale oceňuju, že někdo se nebojí napsat názor z opačné strany. Čtu vás, protože máte dražší kvalitní věci, které si kupujete samu, i když toho není zase takové kvanta, ale o to víc vám důvěřuju (s přihlédnutím k individuálním preferncím).

      Vymazat
    4. Mockrát děkujeme za důvěru, děláme blog tak, jak jde život, nikoliv pro blog. I tak si myslím, že nakupujeme dost :)
      A přeju mnoho úspěchů ve vědě i v osobním životě! Musíš být velmi šikovná, pokud tvoje práce spěje k patentu :)

      Ohledně toho, co a jak se firmám hodí patentvat, je to určitě na zajímavé studium. Možná i TF tohle kopírování vítá a podporuje jim to prodeje, netuším. Jediné, co si myslím, je, že by se jim patentová ochrana jakékoliv účinné úrovně příliš nevyplatila. Ale nejsem odborník, o patentové ochraně a dopadech podobných kroků v businessu toho moc nevím :)

      Vymazat
  7. Já jsem komentovala už příspěvek na instagramu, ale stejně musím :D :D Přesně když jsem začla číst článek, hlavou mi běželo, že mi nevadí, když někdo udělá stejné odstíny viz. MUA ale tohle že už je moc a pak to čtu v článku!! :D :D Naprosto souhlasím, tohle je sprosté kopírování, parazitování na někom úspěšném, protože ta forma produktu v tomhle případě prodává především.... Já pochopím, že si to koupí třeba nějaká studentka, ale že to některé blogerky propagují ve svých videích, jako no a co, jestli ten produkt je stejně kvalitní, už jen proto, že to je totální vykrádačka, by se k tomu měly nějak postavit. Ale zase na druhou stranu je to jejich vizitka, mě to jen potvrdilo, u koho se inspirovat a koho neodebírat :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já teď přesně nevím, kdo z blogerek už má o těch kopiích videa, to se přiznám. U těch, které sleduju, jsem to neviděla. Ale je možné, že mi nějaké uteklo.
      Nicméně jsem si jistá, že kdyby někdo kopíroval nějakou jejich práci za účelem zisku nebo sebeprezentace, bylo by to najednou něco jiného :)

      Vymazat
    2. Přesně to psala jedna slečna na instagramu, že kdyby někdo kopíroval blog, tak by se všichni mohli podělat :D :D Máš naprostou pravdu!! :D

      Vymazat
    3. Uplne s tebou suhlasim, blogerky by to nemali propagovat.
      Oni tu cokoladovu paletku rozdavali blogerkam ( alebo podla vlastneho vyberu z ich ponuky) takze toho bude teraz viac.

      Vymazat
    4. Klidně ať to blogerky recenzují, to je podle mě v pohodě. Koneckonců se recenzuje úplně všechno, tohle je další masovka.
      Ale jde o to, jak to uvedou. Možná by mělo zaznít, že výrobce využil obrovského úspěchu TF a snaží se přiživit, proto se inspiroval takřka stoprocentně :) :) :)

      Vymazat
  8. Musím souhlasit. Obecně nejsou chráněny myšlenky jako takové (nebavíme se o vědeckém světě), ale jejich konkrétní vyjádření. A o tom to je.
    Vykrádání evropského know how čínskými výrobci mi jde hodně proti srsti. Právě know how je největším současným evropským kapitálem a blbky, které radostně kupují tyto kopie z Číny ani netuší, že si řežou vlastní větev. Bohužel. Přeji pěkný večer! Isi

    OdpovědětVymazat
  9. Kde je ale ta hranica? Ak jedna firma prisla s vodoodolnou riasenkou prva tak by sa potom ziadna ina firma nemohla inspirovat a vyrabat vodoodolne riasenky. Aj gelove linky, matne laky, tekute ocne tiene, a tak dalej vsetko by potom mohla vyrabat iba jedna firma, ta ktora prisla s tym napadom.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vzdyt o tom to neni ... Napriklad Milka je taky jenom mlecna cokolada a v kdejake samosce je X dalsich mlecnych cokolad. Ale ty ostatni mlecne cokolady urcite nebudou mit obal typicke fialove barvy s kravickou.
      Nejde o revolucni produkt, ale o tu prezentaci.

      Vymazat
    2. Přesně tak, to jsou naprosto rozdílné věci :)

      Vymazat
    3. Tesco alebo Lidl maju kopiu tycinky Margot, obal mierne odlisny, chut identicka, cena trochu nizsia. Nech nezerem, mne to pride uplne jedno ci sa kopiruje obal alebo sa ukradne cely koncept. Clinique prisli s Chubby stick, ofajkla to uz hadam kazda spolocnost co teraz? Kupovat iba original ked mi ovela viac vyhovuje Astor lip butter?

      Vymazat
    4. Rozumím a respektuju tvůj názor, že je ti to jedno. Jak pořád dokola píšu, každý má právo si udělat svůj názor :)

      Jen by mě (zcela bez ironie) zajímalo, zda by ti nevadilo, kdyby někdo sebral koncept i prezentaci tvé práce, projektu, nápadu... a vydělával na tom.
      Nerýpu, jen mě zajímá jiný pohled na věc.

      Vymazat
    5. Čtu etikety, zajímám se9. prosince 2014 9:53

      Anonymní: No jo, ale ti jsou domluvení přímo s Margot, prašule jdou Margot. To máš to samý jako když si koupíš mlíko ze supermarketu a to samý mlíko se supermarketu jen pod oficiální značkou mlékárny. Stačí číst etikety. Nebo třeba takové hodně známé jogurty :) jsou pod značkou supermarketu o tři kačky levnější než pod ofiko značkou, ale mrkneš-li na to, kdo je vyrábí, tak máš jasno, samozřejmě ti napoví už ta chuť a identické složení. To samé mozzarela, ale ať nejsme jen u potravin. Například jeden vlasový olej je shodný s jiným. Jedna značka si za něj bere o 147 korun více než ta druhá. Ale to není kopírování, tohle je prostě dohoda. Oběma, jak té vyrábějící firmě, tak té prodávající se to vyplatí :)

      Vymazat
    6. Ja to uplne chapu, ale jak resite vy, kdyz je "fake" lepsi nez original? Ja treba to mam presne tak, jak psala slecna nahore - clinique chubby sticks mi nevyhovuji, nebudu je tedy kupovat a radsi budu mit ty od astoru, co mi sedi. Zase nechapu, proc podporovat napad, ktery je "smejd" - samozrejme subjektivne, pro me. Nejsem studentka, mam kvalitni kosmetiku, ale ne vzdy mi vyhovuje high end, nemuzu si pomoct. A pripadam si moc stara na pozerstvi, na to mit neco draheho jen pro to, ze je to drahe, i kdyz mi to nevyhovuje.

      Vymazat
    7. Pokud je produkt tak revolucni, tak si firma patent (nebo neco na ten zpusob) na par let zaridi. Viz Benefit a jejich nove linky. Po par letech to bude vsude.

      Vymazat
    8. Neviem, ako je to s tými patentami, ale... na margo "revolučnej linky" od Benefitu, dlho im ten patent suverenitu nezaručil. Už aj Maybelline má svoju "vychytávku" v podobe gélovej linky vytekajúcej z tvarovaného gumeného aplikátora s klikacím mechanizmom. Aha: http://www.maybelline.de/produkte/auge/eyeliner/lasting-drama-gel-pen-eyeliner.html

      Vymazat
    9. No to by mi sakramentsky vadilo. Ale hovori sa ze napodobnovanie je najvyssia forma lichotenia. Zda sa (niesom pravnik), ze kozmeticke firmy ktore sa "inspiruju" nerobia nic ilegalne. Mozno akceptuju fakt ze dievcata ktore si kupia kopiu to robial preto ze si nemozu dovolit zaplatit cenu origos produkt takze v podstate im ziadne zisky neunikaju. Neviem. Ja si na drahe znacky a vychytavky nepotrpim, okrem parfumov, a ako je vidiet nemam ziadne moralne zabrany. Kopie mi nevadia ale nekupila by som si fake ruz od "Chanell" ked mi ho ponukali v Thajsku na trhu. Nemala by som vsak problem kupit si nejaky v podobnej farbe a kludne aj v podobnom obale ak by sa mi original pacil ale nemohla by som si ho dovolit.
      Mimochodom ta informacia o Margot je pre mna novinka, zase som o nieco mudrejsia.

      Vymazat
    10. Ohledně toho, zda je napodobenina lepší než originál, je to na dlouhou debatu. Co znamená lepší? Těch faktorů je moc a ty nejdůležitější jsou těžko hodnotitelné. To, co jedna blogerka poplive, druhou zcela nadchne. A o složení a jiných "neviditelných" vlastnostech už se nedozvíme vůbec nic.
      Myslím si, že podstatné je to, že někdo se prostě k testování napodobeniny ani nedostane, protože ho nezaujme a přijde mu trochu blbé, že je to tak moc okopírované.
      Kdyby ty čokoládky měly jiný tvar nebo velikost, jiné vnitřní rozvržení paletky, kdyby prostě neklamaly tělem a nehrály si přesně na TF, tak je to holt jinde. Klidně bych na ně koukla, tak jako jsem se podívala na recenze MUA paletek, protože si nehrajou na UD. Tam bych klidně řekla, že byl vzdán Nakedkám hold, tam je vidět snaha o dostižení vzoru bez vykradení celku. A taky je to jistě fajn alternativa co se barev týče, pokud někdo nechce drahý originál.

      Mimochodem - rtěnky v tužce byly i před Cliniquem, vůbec mi nepřijde, že Astor je napodobuje.

      Vymazat
    11. Urcite - ja jsem myslela lepsi hodne subjektivne, ve smyslu vyhovuje mi, sedi me pleti, dobre se mi s tim pracuje atd. A to tak, ze si koupim to, co mi sedi. - tedy snazim se kupovat si veci nejen podle slozeni, ale proste aby mi vyhovovaly, sedly atd., jak jsem prave napsala. Urcite nemyslim "lepsi" ve smyslu porovnani vsech kriterii, co existuji. A to je prave ono, ze je to subjektivni..chtela jsem napsat, ze prave spis resim to subjektivno, nez ze bych za kazdou cenu sla po "originalu", i kdyz mi treba nesedi.
      A to, ze tuzkobalzamy byly pred Clinique jsem nevedela, ja je objevila az s Clinique, ale ty proste nemam rada...tak to jsem rada, ze vlastne nepodporuju kopie, protoze kradeni napadu taky nemam rada.

      Vymazat
    12. Pro mne k té subjektivní stránce patří i ten pěkný pocit z produktu. Užívám si tu kosmetiku, když se ráno líčím. Jinak se mi bere do ruky kousek, kde není žádná kontroverze, a jinak bych sahala po něčem, co v hloubi duše hodnotím jako vykradené :). Tohle já považuju za důležitou součást kosmetiky jako takové - ten pocit z používání. Kosmetika a její účinky jsou důležité i přes to vnímání a pocity. Takže já bych si padělané věcičky neužila, protože bych prostě věděla, že to není to pravé. To raději něco, co si nehraje na lepšího, urozenějšího a vzdělanějšího bráchu...
      Asi to není moc srozumitelné, omlouvám se, jsem dneska už unavená :)

      Vymazat
    13. Nene, jsi srozumitelna, chapu to :)
      Rozumim ti. Ja to mam prave v tomhle jinak, tolik tu kontroverzi u pouzivani nevnimam, resp. ji neresim.

      Vymazat
    14. Rozumím a plně respektuji. :)

      Vymazat
  10. Když já už moc nevěřím v originalitu nápadů. Všechno tu už tak nějak bylo, srdíčkové tvářenky ještě před Benefitem, "Naked" ještě před Naked, jen dobrý marketing z toho udělal něco víc, ale ten NÁPAD, ten nápad už tu dávno byl :).

    Znáš Vychytávky na Streamu? Tam pořád někdo té paní, která je dělá nadává, že kopíruje nápady. Mají sice pravdu, ale ukaž mi něco, něco, co jsi vymyslela ty sama a nikdo před Tebou ne. Nikdo to nenajdeš, nenajdeš o tom zmínku na internetě? Nebo to není minimálně hodně podobné. Ukážeš mi to? :) (Neukradnu to :D)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Slovíčkaříš, myslím, že je to zbytečné :)

      Vymazat
    2. V tom případě jsem nepochopila vyznění článku. Inu i to se stává. Jsem měla dojem, že je to přesně o tom.

      Vymazat
  11. Děvčata, mám dvacet let právní praxe. Tzn.se v materii orientuje. Je třeba rozlišovat autorská práva, průmyslová práva, nekalou soutěž a eventuální právo na náhradu škody ve formě ušlého zisku. To, co se děje na našem trhu za podpory našich tzv . předních blogerek, je za čárou. Minimálně je tam ta nekalá soutěž ve smyslu vyvolání nebezpečí záměny (běžný spotřebitel, který nemá nadstandardní znalosti, to nerozpozná) a parazitování na pověsti. Toto jsem napsala na IG PLH a zablokovala mě. Kdybych to měla shrnout polopatě: Lidi a nápady se nekradou. A to podporování mladých lidí, mnohdy ještě děcek bez zkušeností a rozhledu, ze strany některých blogerek v tom , že je to normální, je smutný.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo a zapomněla jsem za článek poděkovat. Každý takový náhled je potřeba.

      Vymazat
    2. Kdyby někdo madam PLH okopíroval ty její štětce, tak by natočila sérii uplakaných videí a podala by několik TO, protože to by bylo něco jinýho přece a všichni jí závidí úspěchy.

      Vymazat
    3. kdyby ovšem její štětce nebyly již kopírkou jiných :-D

      Vymazat
    4. To neposoudím, protože její štětce neznám. Ale jistě je to tak, že pokud někdo pro svůj profit kopíruje druhé, bude hlásat, že je to děsně v pohodě :)

      Vymazat
  12. Marti,
    to já děkuju. Právě jsem se nechtěla pouštět do odbornější terminologie, protože těch pár školení od Patentového úřadu mi stačí právě jen na to, abych věděla, že to není košér :)
    Chtěla jsem pouze napsat to, co mi běželo hlavou, když se mi z internetových kuloárů tahle věc donesla. Je mi jasné, že když se neozve okradený (a neprokáže kopírování, ušlý zisk, parazitování, ..., což taky není jednoduché), bavíme se pouze filosoficky. A já jsem ani nic jiného než zamyšlení neměla v plánu.
    Nebylo to mířené na nikoho konkrétního, protože jsem zatím žádné inkriminované video neviděla.

    Určitě je škoda, že se mladým lidem, kteří zatím celkem pochopitelně vidí jenom "věci" a "peníze" a to, co je módní, nesděluje to, že krást se nemá. Protože já stále ještě doufám, že normální dospělý člověk tohle ví.

    OdpovědětVymazat
  13. Souhlasím.. A překvapuje mě, kolik blogerek se dobrovolně podílí na propagování faků..
    Ale myslím, že třeba s nějakým ušlým ziskem je to sporné, protože pokud si někdo koupí laciný plagiát, originál by si s největší pravděpodobností stejně nekoupil. Čímž ale neříkám, že se snad nic neděje.

    OdpovědětVymazat
  14. Ano, hranice je tenká, ale stejně si myslím, že je možné poznat (pro nás spotřebitele, jestli postihnout, je věc jiná), kdy se jedná o inspiraci a kdy o kopírku za účelem oklamání zákazníka. Protože přesně, jak píšeš s tou Naked - prostě to je dobrý nápad, tak se toho chytí kdekdo, na námořnický trička taky nemá JPG monopol. Ale jsou prostě produkty, které jsou už vyrobené s úmyslet zákazníka mást. Třeba kabelky jsou to samé. Třeba LV velmi pravděpodobně nevymyslel úplně od nuly speedy, navíc bez monogramu nebo tak si to nikdo neasociuje. Birkina už je něco jiného. Cokoliv, co vypadá jako ona a není to ona, není žádný "inspired by", ale prachsprostá kopírka a já třeba bych se propadla sto metrů pod zem, kdybych to měla nosit. I bez značky, prostě ne. Asi je to tím, že jsem taky stará :-p

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To není jen o věku. Spíš o určitém všeobecném přehledu a o úrovni, které nesouvisí nutně se vzděláním a ani s majetností. Jenom člověk, který nic hodnotného nedokázal, si dokáže nevážit práce a invence druhých. Samozřejmě, že co není zakázáno, je dovoleno, ale proč? Proč za každou cenu jít až na kraj :)

      Vymazat
    2. Já bych si pravděpodobně kopii Birkinky klidně koupila :-), protože kdybych si jí teď nevygůglila, nevěděla bych, jak "to" vypadá. Povědomá mi je, ten typ kabelky znám, ale asi bych někde v krámě, kdyby mě zaujala, těžko poznala, že to je kopie čehosi věhlasného. A pokud bude stát do pětistovku, tak nejspíš hodně ženských, které si kupují kabelky "jen" za pětistovku, nebude tušit, že jde o kopii nějaké jiné za desítky tisíc. Pokud bych byla bloggerka, která si jí koupila za tím záměrem, to je jiná - trapárna, tomu rozumím :-)

      Vymazat
    3. Tady se bavíme o cíleném kopírování něčeho, co autorovi vynáší peníze :) Nikoliv o nevědomé koupi něčeho napodobeného.

      Vymazat
    4. To je přesně ono ale - je ti povědomá. A proč asi? Pokud jsi prolistovala alespoň jeden časák s módou nebo nějakýma celebritama, tak ji někdo měl. Takže když jdeš do obchodu, máš ji podvědomě spojenou s tím, že to je pěkná kabelka (a navíc pěkná je). Nemusíš vědět, koho napodobuje - koupíš si jí, protože se ti líbí. Jenže to je právě to, o co tomu, kdo tu napodobeninu vyrobil, šlo, že ano...

      Vymazat
  15. Som vlastne vďačná za tento článok i za celú diskusiu. Ja som to práve včera písala na blogu jednej kočky, ktorá spomínanú paletku i srdiečkovú lícenku recenzovala - nevadí mi, keď si to ľudia kúpia, ak nemajú na originál, uvítajú možnosť mať niečo, po čom túžia, čo je in. Verím, že tie výrobky môžu byť aj kvalitné. Ja mám originál aj tej paletky, aj lícenky a som rada, že ich mám a netúžim po napodobeninách. Avšak mrzí ma tá hystéria, keď polovica blogového sveta predstavuje tieto napodobeniny štýlom "ak túžitie po Chocolate Bar od Too Faced, kúpte si túto od Makeup Revolution London; túžite po srdiečkovej lícenke, kúpte si túto, čo vyzerá navlas rovnako ako originál". Nie je to prezentované tak, že je to paletka s krásnymi farbami a lícenka so šťavnatým odtieňom, ale skôr ako oklamte samu seba, že máte niečo, po čom túžite, len trikrát lacnejšie.
    Na záver len pripomínam, že je mi jedno, kto si čo kupuje. Sústreďujem sa skôr na seba a na to, že ja si kúpim to, po čom túžim ja a keď na to práve nemám, tak chvíľku pošetrím. Naučila ma to už v detstve mamka a dodnes tak žijem :)

    OdpovědětVymazat
  16. Souhlas. Ve vsem. Ale jak Cecilie dokaze, ze napad byl jeji? Vi o tom vic, neb procesem vymysleni prosla sama a ty KVALITY nekde budou trebas schovane, ale lze je odhalit.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Plus se predvede i priste, na rozdil od Aleny. :)

      Vymazat
  17. Nejde mi komentovat k příspěvkům, což mě mrzí :(

    Veru - Cosmetic Jam: Aby mohla Cecílie něco dokázat, musí to někoho zajímat :) Kolikrát se v praxi stalo, že šlo jen o výsledek? Kolikrát jde v obchodě jen o to, co zákazník zahlédne jako první? Ano, příště bude Cecílie zase lepší, ale Aleně to je fuk. Jednou vykradla tuhle, jindy tamtu - má z toho slušný profit a o to jí jde :)

    OdpovědětVymazat
  18. Díky za článek.
    Mně osobně tedy vadí i všechny ty napodobeniny naked apod. Podle mě by inspirace byla udělat paletku s podobnými odstíny, ale nesnažit se je trefit co nejpřesněji. K tomu ještě těch stínů přesně stejný počet stínů dát je ve stejném pořadí, je to na mě už moc.
    Když se podívám na blog nejoblíbenější české beauty blogerky, je mi smutno. Je to samý dupe ("já to pro vás ráda vyzkouším") a plné čínských nekvalitních hadrů.

    Na druhou stranu nevylučuju, že se mi nemůže nikdy stát, že bych si nevědomky nekoupila napodobeninu. Ať už v kosmetice (tam by mi asi tak nevadilo, kdybych to dodatečně zjistila) nebo kabelky (tu bych se asi pak styděla nosit, kdybych věděla)

    Petra

    PS.: Jo, a do teďka jsem nezaznamenala existenci Chocolate Bar. Takže díky moc, teď jí chci!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Petro, děkuji za zralý názor.
      U těch dupes of Naked aspoň spotřebitel na první pohled vidí, že to není originál. To jsem tím chtěla říct. Ten, kdo tohle koupí, ví přesně, že je to jen napodobenina, a rozhoduje se podle toho. Zatímco u čokoládek už je omyl a nákup na základě zaměnění celkem nasnadě. V tom mi to přijde horší. Jinak ale souhlas.
      Chocolate Bar musíš aspoň vidět a očichat :D

      Vymazat
  19. Hm. Jenže to je boj Cecílie a Aleny. Kosmetické firmy si musejí tohle chránit samy, rozhodně to nemůžou přenášet na spotřebitele, ani ve formě propagandy, kterou v posledních letech masivně rozvíjejí a která má za následek právě tohleto - hádky spotřebitelů o fake/no fake.
    Proč se tím zabýváte? Zabýváte se tím, že vaše sousedka Cecílie má v práci Alenu, která jí krade nápady? Řešíte to? A to by si sousedka jistě zasloužila vaši podporu víc, než nadnárodní společnosti, které vyrábějí jen za účelem generování zisku, zatímco spusedku Cecílii její práce skutečně baví (pokud jí to zrovna nekazí zlodějka Alena) a její rodina je na jejím platu závislá. Není to o tom: splníme plán na 90% nebo 110% a vygenerujeme letos o miliardu dolarů pro Paris Hilton do pokladničky víc nebo že si mladý lord Kilian Hennessy koupí na svou novou 40 metrovou jachtu zlaté záchodové prkýnka až napřesrok - je to o tom "budou mít letos děcka bundy z Teska nebo ze sekáče nebo jim koupím něco kvalitního?"

    Krást nápady je jistě odsouzeníhodné, ale proč by to měl řešit někdo, kdo si prostě jen kupuje kabelku nebo stíny mi celkem není jasné. Doporučuju vám starat se spíš o ty Cecílie, ty to potřebují a dostaneme se vám vděku.

    BTW: vzhledem k nárustu cen zboží všech značek v LVMH v posledních
    letech si nakonec musím říct "Dobře jim tak!"

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Páni... Trochu zvolni, Parfumerko.
      Děkuju za názor i za velmi citlivé doporučení :). Ber to s větším klidem, já jsem se pouze zamyslela nad něčím, co mi přišlo emailem a co mi napsali kolegové z IG. Koneckonců v diskusi můžeš číst, že to, co píšeš, si tu většina lidí uvědomuje.
      A nech lidi, aby si řešili, co si řešit chtějí. Ať se zabývají tím, čím oni chtějí.
      Tohle bylo fakt jenom zamyšlení, nenech se tak sžírat tím, jak se kdo nahoře má a co si mohou dovolit :) Přej jim, bude ti přáno.

      Vymazat
    2. Neštve mne to, naopak, můj postoj k fejkům, resp. jejich nákupčím, je indiferentní, nijak se tím netajím, viz třeba starší články na mém blogu. Tvůj IG jsem nečetla.

      Co mne ale štve doopravdy, jsou situace, když lidi chtějí řešit globální oteplení, ale že sousedka mlátí děti je jim jedno. To je všechno a přesně to, co jsem tím příspěvkem chtěla říct. Fejky jsou mi šumák.

      BTW: Trochu (trochu dost) mne zarazil tón tvé odpovědi, psala jsem to spíš jako rozcvičku na téma "starejte se o ty, kdo to potřebují"; netušila jsem, že to vyzní tak naléhavě, aby tě to vyprokovalo. Hm, úskalí komunikace bez obličeje. :)

      Vymazat
    3. Asi.
      Protože tvoje "proč se tím zabýváte" a "doporučuju vám" rozhodně nezní úplně vyrovnaně.
      O tom tvém "globálním oteplování" se snad raději bavit nebudem. To beru jako zoufalý výkřik do tmy :) Osobně a lidsky o nás nic nevíš, takže nařknout nás, že řešíme globální oteplování a mlácení dětí sousedky ne, je ubohost.
      Post byl skutečně jen zamyšlení na úrovni kategorie beauty, neadresné a slušně podané, i diskuse je otevřená a slušná. Je pozoruhodné, že z toho dokážeš vytvořit tohle...

      Vymazat
  20. "Vyrovnaně"? "Zoufalý výkřik"? Tím myslíš jako na mojí straně? U takhle banálního tématu? :D To bych si hrozně přála, mít tak jednoduchý život, aby mne rozhodilo to, že si někdo stěžuje na fejky šminek.
    No, každý si vezme, co se ho dotýká.
    Dobrou noc.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Právě nechápu, že tak banální téma použiješ takto. Ale to ty děláš vždycky, jiným stylem nekomentuješ. Nejde o rozdílný názor, s tím nemám problém.

      Mohla jsi jen napsat, že sice to nepovažuješ za správné, ale ani tě to netrápí. Ale že do toho pleteš boháče, kteří ti evidentně leží v žaludku, a konstruuješ, jak se zajímáme/nezajímáme o okolí... No jo, no.
      Na tohle by se dalo říct jediné: měla ses líp učit :)

      Vymazat
  21. Pěkný článek. :)

    Můj názor: asi mi to žíly netrhá, ale nechci si kupovat napodobeniny. Nebo spíš takhle - kdybych byla ještě chudá studentka s 400,- Kč kapesným měsíčně (to jsem měla pár let zpátky) a kdybych si velmi přála řekněme Naked 3, ale neměla na ni, tak bych si nějaký ten dupe asi pořídila, protože bych zkrátka chtěla ty odstíny, co jsou v Naked 3, mít. Protože by se mi nechtělo šetřit 3 měsíce všechno své kapesné, když mám i jiné výdaje. Ale teď jako výdělečně činná osoba si zkrátka radši koupím ten originál, protože můžu a nemusím si ho nahrazovat dupy/faky, jejichž příživnost mi vadí, i když ji celkem chápu. Je tu totiž cílovka, která na originál nemá, tak proč jí nevyužít. A proto to asi nevadí ani UD a spol., tohle vykrádání - jednak s tím nepůjde moc dělat a za druhé originál a dupe asi necílí na stejnou cílovou skupinu.

    Vůbec mi ale nevadí inspirace či svezení se na vlně popularity. Jasně, hranice mezi nimi a vykrádáním je tenká. Ale řekněme když s Naked 3 přijde vlna růžových neutrálních paletek, které mám ráda, tak si klidně koupím paletku od jiné značky s jinými odstíny v jiném balení, i když je mi jasné, že se veze na vlně popularity, kterou vyvolala třetí nakedka. Ale zkrátka už tam vymysleli svoje balení, svoje odstíny, nepropagují to jako náhradu Naked 3.

    No a třeba s tou Clinique chubby stick a Astorem - já mám taky ráda Astor a "originál" mě neláká. Ale tu bych ani neřekla, že Clinique přišli s něčím novým. Spíš zpopularizovali určitý typ produktu, který pak začaly vyrábět všichni (třeba jako když někdo vymyslel řekněme voděodolnou řasenku nebo gelové linky - někdo tu musel být první). Taky většina značek si vyrábí svoje odstíny, nekopíruje je. Takže s tím já problém nemám.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju moc za pěkně podaný názor :) Celkem souhlasím.

      Vymazat
  22. Krásné sobotní odpoledne,
    dostalo se mi času trochu pročíst blogy a tohle téma mne zaujalo, tak bych se chtěla vyjádřit.

    Přiznám se, že kdysi jsem slepě přikyvovala tomu, že prostě když nemám na drahou věc, tak si prostě koupím fake a moc to neřeším. Tuším, že před rokem a něco jsem svůj názor i odprezentovala na blogu PLH.

    Taky jsem kdysi prohlásila, že nechápu, co lidi mají na drahé kosmetice a že si radši koupím levnější, podobně funkční atd... Protože třeba na to zrovna nejsou peníze, nemám takové priority a bla bla... dále...

    Za ten rok a půl, co jsem tyto svoje názory veřejně odprezentovala jsem v lecčem dospěla a musím říct... že...

    Dvakrát v životě jsem si koupila fake.. (jednou z neznalosti, taky se tím nechlubím a mám to schované u sebe v kosmetickým kufru. Ve svých začátcích jsem si naivně myslela, že fake už je věc, co má podobné stíny a zpracování - vyléčilo mne to, když dorazila paletka s názvem oné kopírované značky.... i v tom provedení.)
    Podruhé jsem koupila fake zcela záměrně, protože mne kamarádka "naštvala" že mi pořídí na příští rok k vánocům adventní domeček s laky a já na ní, že jestli to udělá, tak jí koupím naked trojku a co měsíc, to jí pošlu jeden stín poštou.... zase ale nejsem na hlavu, abych rozkouskovala něco, co stojí takové peníze... a měsíčně to ničila. Takže jsem objednala originál a fake... fake budu posílat po kouscích, ať je sranda a originál jí přistane pod stromečkem celý, nezničený. To si myslím, že je fér.

    Co se celé problematiky fake a dupe týče... jak jsem psala, tak jsem v lecčem dospěla... za ten rok a půl jsem si pořídila Meteority... taky Guerlain rozjasňující bázi, plno dražší kosmetiky a přišla jsem na to...co mnozí na té dražší kosmetice viděli. A tu levnou jsem si přestala kupovat.

    Přesto se stalo, že máme již pár měsíců problémy s financemi, já na rodičáku, partner bez práce, tak jsem začala chodit na security hlídat objekty za pár korun... a měla jsem na výběr... jít si koupit já nevím za 300 jasnej fake čokoládové paletky (protože po ní toužím rok)... nebo přežít dvě 12hod směny navíc a jít si koupit originál.... a právě proto, že jsem v tom vyzrála, jsem radši zatnula zuby a šla víc makat, protože se mi líbil nápad Too Faced... a to od A až po Z... a koupila si jí.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. a výčitkami jsem netrpěla, naopak si ji užívám podstatně více, než bych si užívala onu kopii.

      Chápu tedy, že ten, kdo je neznalý věci asi sáhne po levnější, protože ten asi do parfumerek moc nechodí. Chápu, že student, který nemá možnost přivýdělku se spokojí s levnější variantou...

      Ale dost mi vadí to braní nápadu jednoho a dost nápadně to okopírovat. Ostatně to už tu zaznělo xkrát.
      Dupe mi tolik nevadí, jsou inspirovány (tak to vnímám já), ale ne doslovnou kopírkou... srdíčkové tvářenky, čokoládové paletky, nakedky... a jejich faky mne ale postupem času vytáčí do běla :-) (možná proto, že sama mám originály) i když fake naked mi paradoxně drží lépe než originál.

      Vymazat
    2. Kdybych mela tve financni problemy, asi bych si za vydelane penize vazne nekupovala kosmetiku...

      Vymazat
    3. já zase nevidím nic špatného, když dělám ubíjející práci, díky které přinesu do rodiny rozpočet... si prostě vzít pár směn navíc a udělat si s něčím radost. Rodinu tím neokrádám, max se víc fyzicky vyčerpám.

      Ale furt mi to přijde milejší, než makat jen na účty, nic víc si nevydělat a postupně propadat do deprese. Takhle jsem si prostě jednou něco nakoupila, od té doby nic tak drahého, mám z toho radost stále a do práce se mi hned chodí veseleji. Navíc s ohledem na to, že jsem si ty věci kupovala pro sebe k Vánocům a k narozeninám, nevím, co by na tom mělo být zase až tak špatného.

      Vymazat
    4. Mozna se prave temi par smenami navic okradas o cas straveny s rodinou... Ale to je kazdeho vec, nechtela jsem nikterak kritizovat, jenom me to proste zaujalo. Osobne bych asi radsi byla bez paletky, zato ale se svymi nejblizsimi.

      Vymazat
    5. Děkuji vám za zapojení do diskuse.
      Je docela podlé používat anonymně nějaké soukromé informace k ponižování přihlášené uživatelky. Sice nevím, o co jde, ale ten způsob je dost zarážející. Zdá se, že někdo má celkem problém. A když koukám na IP adresy a uzly, je to skoro legrace...

      Ellen, mám shodný názor - raději kvalita, která slouží, a méně kousků. A klidně si napracovat, aby věci fungovaly. Víš, někdo k tomu postupně dojde se zkušenostmi, někdo nedojde nikdy nikam a bude vždycky jenom blbě kecat, aniž by o věcech skutečně něco věděl. Bohužel to tak je a kdo je nejvíc vidět, vypadá, že věcem rozumí. Někdo je holt takový kosmetický Babica :D :D :D

      Vymazat
  23. Já prostě nevím, mně je to asi jedno kdo co kopíruje. Pokud je to taková tragédie, prostě si to musí dané strany řešit mezi sebou. Pokud mám prachy na originál a chci ho, tak si to koupím. Pokud bych byla chudá studentka, tak bych si možná koupila levnější varianty..
    Nevím jakým způsobem a jestli nějak Too Faced řeší kopírky od MR, ale občas mám pocit, že české kosmetické maniačky to řeší víc, než kdokoli ve zbytku světa ;))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ono je to řešení na úrovni patentové a právní ochrany poměrně složité, drahé a průstřelné, proto to firmy asi většinou raději neřeší.
      Jasně, o nic velkého nejde. Můj post byl fakt jenom sepsaná úvaha. na to mám blog :)

      Vymazat
  24. Velmi zajímavý článek a názory, ráda jsem si početla :-)

    Co se mě týče, tak to až tak neřeším. Jsem toho názoru, že fake je něco, co je přesně okopírované od originálu a je to vyráběno a prodáváno za účelem oklamat zákazníka. Čili napodobeniny Naked, které se jmenují Naked a stejně vypadají, oblečení Nike, ikonické kabelky a tak dále. Zákazník si to koupí nevědomky v domnění, že má originál. Samozřejmě teď nemyslím nějaké napodobeniny z ebay nebo od Vietnamců, tam každému je asi jasné, že nebudou v prodeji originály.

    Kdežto například paletka Undressed od MUA - každého trkne, že je to inspirováno Naked od UD, ALE pokud si ji koupí, udělá to vědomě a bude vědět, na čem je. Bude vědět, že má Undressed od MUA a nebude oklamán.

    Samozřejmě pokud to budeš převádět na projekty v práci/ve škole, tak je jasné, že nikdo nechce, aby mu druzí kradli nápady, ale obávám se, že firmy na tohle nehrají. Věřím, že když by to byl až tak závažný problém, tak by se to řešilo soudně atd.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlas.
      Však taky tohle bylo zmayšlení nad tou hranicí, kde je to ještě inspirace a kde už je to moc :)

      Vymazat

Každý váš komentář mě těší. Diskutujme :)