Prohledat tento blog

Počet zobrazení stránky

22. 3. 2014

Mé suché vůně

Dneska se budu pohybovat ve vodách, kde si nejsem právě nejjistější. Vůně miluju, ale nepovažuju se za znalkyni. Nemám moc přehled o novinkách ani o značkách a popravdě mě novinkové šílení otravuje. 
Když čtu popisy vůní, které mám nebo znám, svoje vůně mnohdy nepoznávám. Vím jen, co mi sedí. A vždycky přesně vím, co chci, akorát to nikde nemají...

U Moory jsem nedávno postřehla post o jarní vůni a napadlo mě, že skoro všude se dočtete, že jarní vůně mají být svěží nebo květinkové, lehké a tak celkově jarní. Je to jistě logické, sluníčko a první kytičky nás k tomu nabádají. Možná budu jediná, ale já to tak úplně nemám.

Po zimě a zimních vůních, které konkrétně u mne bývají malinko těžší a kulaté, nemívám hned chuť na lehké svěženky a polívačky. Mě se ty bonbónkové vůničky nehodí ani do práce k saku, ale vlastně ani k džínám a teniskám. Netvrdím, že žádnou nemám nebo že by se mi komplet nelíbily. Taky je občas koupím, co by ne. Ale sahám raději po něčem úplně jiném, méně prvoplánovém, co mě tak brzy neomrzí.


Suché vůně.

Kdo rád čte Arome, kdo se parfémy zabývá, ten tento pojem zná. Možná se jeho výklad liší v detailech, ale jistý základ je jasný.

Jaké bylo mé překvapení, když jsem v parfumerii naprosto rozložila obsluhující dámu stručnou otázkou: "Dobrý den, jakou zajímavou suchou vůni byste mi doporučila?". Nedoporučila mi nic, koukala na mě jako na blázna a ještě se mě šestkrát zeptala, co jsem vlastně chtěla říct. Viděla jsem na ní skoro až soucit, který směrem ke mně cítila :) Bylo to vlastně milé.

Nakonec jsem jí složitě vysvětlila, že chci vůni, která není ani sladká, ani svěží, ani květinová, ani ovocná, ani sportovní, ani těžce elegantní, ani vysloveně ženská, ale rozhodně ani typicky pánská. Není zelená, není ani vodní a není ani úplně vzdušná, i když malinko vody a vzduchu v ní být může. Vůni, která bude tak někde uprostřed toho všeho, bude osobitá a zajímavá. Padne nejvíc asi k elegantnímu pracovnímu oblečení, ale v podstatě svojí neutrálností nenaruší žádný styl.

I když mě slečna/paní v parfumerii na startu malinko zklamala, budiž jí ke cti, že se nakonec na základě mého nejistého popisu ("trocha trávy, malinko vzduchu, možná kousíček smůly, ale jen malinko, může i trochu chladit...") vydala k několika flakonům, které se více či méně blížily zadání. Ještě lepší by to bylo, kdyby mi nenutila za každou cenu žhavé novinky, to bychom se k cíli dopracovaly rychleji :)


Když jsem odmítla růžové a zelenkavé vodičky z novinek, nabídla mi Cartier Eau de Cartier. Značku Cartier jsem měla zcela mylně zařazenou mezi těžkými vůněmi, které nenosím. Takže jsem se radostně překvapila a nadchla. Líbí se mi. Je suchá, zajímavá a zvláštně drzá. Je v ní možná kousíček pánského akcentu, ale kvalitního a neostrého. 

Oficiální složení 
HLAVA: yuzu, bergamot
SRDCE: listy, květiny, pižmo, levandule
ZÁKLAD: ambra, pačuli, cedrové dřevo


Moc a moc se mi líbí i minimalistický flakon s otočným systémem zavírání. Otočíte horním skleněným kolečkem a je zavřeno, otočíte zpět a můžete se navonět.

Vůně je poměrně výrazná, ale díky složení nikoho nedráždí a neruší. To je na mých suchých vůních to pravé. Květiny ani levanduli, které jsou psané ve složení, necítím vůbec. Cítím jemnou a kvalitní směs dřeva a pižma, malinko neurčitého koření. Hlavně na začátku bych tuhle vůni klidně půjčila manželovi, možná by mohla být i unisexová.
Výdrž je slušná, ta štipkavá kořeněnost vydrží u těla docela dlouho, okolí ji ale už necítí. 


Ještě stále jsem ale nebyla úplně spokojená. Nakoukla jsem tedy právě na Arome a jeden večer zasvětila hledání vůně, kterou potřebuju. Našla jsem Mandragore od Annick Goutal

Složení
bergamot, mandragora, černý pepř, zázvor, badyán, máta klasnatá, zimostrázové dřevo, kořeny cístu, labdanum, šalvěj 

Na začátku cítím citusy, ale nejsou klasicky ostře svěží. Já sice citrusy miluju, ale hledám je v jiném typu vůní. Annick je naštěstí namíchala malinko hořce a decentně. Velmi brzy jsou totiž nahrazeny vůní trávy nebo bylinek, možná i s trochou máty. Zní to stále hodně svěže, ale klasické svěžesti brání hořkost. Tu mám na téhle vůni nejraději. A právě díky té hořkosti Mandragoře odpouštím slabší výdrž. Oprosti Cartieru je Mandragore hlubší a ženštější. Myslím si, že podobně bylinkový nebo nezeleně trávový parfém neznám. 
Ale jak říkám, nejsem velký znalec a čichač :)

Věřím, že obě popsané vůně se hodí nejen k jaru, hodí se určitě i k létu a možná se dají nosit i celoročně. Ostatně pravidla v parfémovém světě pro mne osobně neexistují. Kašlu na módu, trendy a třídění vůní podle čehokoliv. Jde jen o to, v čem se cítíte dobře.

Ani moje dnešní popisy proto neberte úplně vážně. Možná je pro vás suchá vůně jiná, než jak je vnímám já. Možná dnešní vůně znáte a hodnotíte je odlišně. Uvěřím i těm z vás, které mi napíšou, že na nich obě vůně drží celé dny, případně že na nich nedrží vůbec. 

Vůně jsou individuální a tak to má být.

Dnešním postem chci jen nabídnout jiný typ vůní. Možná stále hledáte tu pravou a nemůžete ji najít. Možná vám obsluha v obchodech nutí stále jen sladké, květinové nebo svěží vůně. Možná ani nevíte, že existuje ještě jiný typ parfémů.

Podle mě stojí za to mít jednu takhle neutrální vůni na poličce a zařadit ji mezi obvyklejší parfémy.
Co si o tom myslíte?








15 komentářů:

  1. No teda, takhle dostat obsluhu v parfumerce do rozpaků :o))
    Cartiera neznám, ale jsem nalákána :o) při nějaké další objednávce přihodím vzorek a otestuju.. mám ráda odlišné vůně.. k Mandragoře jsem zatím nedospěla, mám ji ve vzorku, ale nějak si nerozumíme. Nevylučuji ovšem, že se to časem změní. Má nej Goutalka je Eau d´Hadrien, nádherná, suchá, citrusová vůně. Mám už třetí :o)
    Momentálně ovšem ujíždím na kožených vůních a vypadá to, že jsem konečně našla svou parfémovou Lásku! Pravda, není to nejlevnější koníček, ale strašně mě to baví :o))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No jo, kožené vůně, když jsou dobře poskládané... To je taky nádhera! Já je vnímám jako hodně intimní a celkem hřejivé.
      V suchých vůních jsem právě toho citrusu nechtěla moc, protože čistý citrón mám na léto a vnímám ho jako osvěžující svěží vůni.
      Každá to máme jinak!
      Eau d'Hadrien chic zkusit, zatím ji neznám, ale asi by mi taky sedla.

      Vymazat
  2. Mandragoru mam malickou a skoro ji nenosim, ale ted jsem dostala chut ji zase otestovat ;)
    Jinak co ninfeo mio, zkousela jsi? Nebo chanel no. 19

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Chanel 19. znám, docela se mi líbí, ale je v ní něco, co mi přijde už zbytečně sladké. Na mojí kamarádce je skvělá, ale ke mně se mi nehodí a vzadu mi cosi trošku vadí.
      Ninfeo mio neznám vůbec a ihned si jdu přečíst, copak to je. Beztak to pak zase budu složitě shánět, že? :)
      Dík!

      Vymazat
  3. hmmm, ninfeo mio - to je pre mna vona ktora mi pripomina letne chodenie po pamiatkach - ako ked z prehratej ulice vojdes do chladneho kostola - ja vone popisujem takto, lebo to tiez neviem a so zaciatkom clanku sa uplne sotoznujem :-). Anick G. je skvela, mam sice vyskusanu len spominanu NM ale stavim sa, ze ostatne tiez stoja za to, su na wishliste.
    Mam to velmi podobne, mam rada netradicne vone a niecim ma musia zaujat, svieze zvycajne nie su, ja som na tazsie, aj panske a aj "babickovske" vone. Mohlo by ta zaujat napr. aj Hermes - Jardin apres la mousson alebo Oscar de la Renta Intrusion. Tieto ma napadli tak z hlavy, ale urcite by ich bolo viac.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak podle toho popisu musím skutečně Ninfeo Mio vyzkoušet, to vypadá na dokonalou vůni!
      Hermés Jardin znám z několika vzorků, které mi dali k nákupu šátků. Necítila jsem se v té vůni, i když mi připadala krásná a hodně pěkně poskládaná. Ale zatím tyhle vůně na běžné nošení neunesu, rušila mě a bála jsem se, že by rušila i moje okolí.
      Intrusion neznám a načtu si, zda by teoreticky mohla být tou mojí :)

      Vymazat
  4. Vůně! Kapitola sama o sobě:) At se o vůni napiše cokoliv je potřeba zkoušet na vlastní kůže a jedině tak člověk pozná že mu ta vůně sedí. Poslední dobou ujiždím na Lutensovi, mě ty jeho omamné a silné vůně perfektně sedí.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pravda, vůně jsou individuální! I proto o nich píšu málo a spíš ve smyslu povídání. Sama rozhodně nejsem znalec a do vysloveně těžkých nebo hodně výrazných vůní se nepouštím. Lutense jsem zkoušela poznat víc, nakoupila jsem si kolekci vzorků. Ale nedokázala jsem se tehdy najít ani v jednom z nich. Možná to bylo i tím, že jsem byla těhotná. Odnesla jsem si pocit, že Lutensovy vůně jsou na mě moc silné, výrazné a komplikované. Je možné, že prostě zůstanu u těch obvyklejších a pro znalce nezajímavých vůní, i když bych si ráda našla jednu neobvyklou a dokonalou právě z té kategorie skutečných parfémářských skvostů. Zatím se mi to nepovedlo, i když mám svoje oblíbence :) Co nadělám.

      Vymazat
    2. Lutensa som mala aj ja a isiel z domu. Mam rada tazsie vone, suche, kozene, tabakove, ale toto bolo uz prilis.
      Mna teraz nadchla Womanity od Muglera, ale musim s nou opatrne, pretoze je naozaj netypicka a okolie ju celkom nechape.
      S Cartierom si ma dost nahlodala ;-)

      Vymazat
  5. Eau de Cartier jsem měla ve vzorečku, voněl mi na první i další přičichnutí..a už dlouho si ho plánuji koupit, až mi dojde má oblíbená DKNY. Myslím, že je skutečně označován jako unisexová vůně:-)) Jen dle vzorečku se mi výdrž zdála slabší..i když tohle mi v teplch dnech vadit nebude.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Aha, tak možná to je unisex, to jsem si ani nevšimla :) Ale věřím tomu. Výdrž bude relativně slabší, je to dáno už charakterem vůně a složením. A možná na chlapech vydrží déle? Zkusím na manželovi, na něm všechno vydrží krásně až do večera...

      Vymazat
  6. A s tymi predavackami v parfumerkach je to pravda, stale nukaju fresh-ky a moja naj hlaska: " ta vona sa vam nebude pacit, ta je taka divna" tak som ju chcela okamzite skusit ;-))

    OdpovědětVymazat
  7. Tak to prijd za mnou do Ingredients (Jachymova 2, Praha 1) a ja Ti suchou vuni doporucim a ukazu Ti i dalsi, od kterych se Ti podlomi kolena;-)
    www.ingredients-store.cz
    Vsechny ctenarky tohoto blogu jste samozrejme take vitany:-)

    OdpovědětVymazat
  8. Na Arome slušně ujizdim....a též miluji suché vůně....takže za mě třeba Bottega Veneta v obou dostupných variantách, dále Perles de Lalique, též Chloe ve variantě L' eau. Pro mě je suchá i Bvlgari Notte. Vůně jsou ale těžce individuální záležitost, chce to vyzkoušet. A přesně když mi obsluha řekne ta vůně je hodně zvláštní, případně těžká a kořeněná, tak vím ze se mi téměř na stoprocentně bude líbit. Alergická jsem na vnucovani novinek a bestselleru, bohužel se pořád valná většina kupujících nechá ovlivnit a pak to všechno v českých ulicích voní stejně

    OdpovědětVymazat

Každý váš komentář mě těší. Diskutujme :)