Prohledat tento blog

Počet zobrazení stránky

2. 9. 2012

Djerba Random

Dnes se nějak ne  a ne dostat do psací nálady. Jsem poslední dobou fakt děsná - líná, i když neustále v pohybu, bez nápadu, bez předpřipravených postů  a hlavně bez touhy to změnit. :) Měla bych asi psát o nějakém patlátku, dokonce bych i věděla o jakém, ale nemohu se donutit začít. Tak snad to bude příští týden lepší. Se mnou to o víkendech prostě není ono, věnuju se všemu možnému a na psaní mi nezbývá čas. Takže bych sem nejraději hodila nějakých deset fotek o ničem (třeba z další dovči, leč bohužel nemohu sloužit) a napsala k tomu jednu větu. No ale nemám zrovna po ruce to správné "nic", takže to nakonec stejně skončí psaním a bez fotek.

Jedna naše čtenářka se mě ptala, v čem byla Djerba lepší než Mallorka, že jsem to mohla ve svém postu plném fotek z dovči rozvést a nejen to tak nadhodit  a vlastně nedokončit. A já ji naprosto chápu. Sama nesnáším, když nědo řekne A, ale k B se už nedostane. Poloviční informace jsou na houby. Takže i když to většinu z vás asi nebude zajímat, tak sem pár postřehů ze své dovči hodím. Sama si to v hlavě musím nějak sesumírovat, protože to, co mě nyní napadá, je docela kašička a k nějaké uspořádané prezentaci to má daleko.

Jak jsem už psala, v Tunisku na pevnině jsem byla kdysi už 2x. Oboje byla fajn dovolená, moje první setkání s Afrikou, s výletem na Saharu a s tamní mentalitou lidí. Byla jsem o dost mladší a asi i trochu jiná. Možná méně náročná, možná jen překvapená z neznámého. Dle mého to byly příjemné dovolené, ale je fakt, že do Tuniska či Egypta se mi po narození dítěte nijak nechtělo. Vím, jezdí tam mnoho lidí s menšími caparty a jistě tam budou jezdit i nadále. Ale já nějak preferovala větší "civilizaci". Dnes říkám, že to byl jeden z mnoha předsudků, které si s sebou v životě táhnu. Na druhou stranu je fakt, že Djerba se s pevninou nedá srovnat ani v nejmenším. Jsem starší s daleko většími nároky naprosto na vše a zde jsem byla o 100% spokojenější než před lety. Mohlo by se zdát, že Djerba díky své jižní poloze bude fanatičtější a fundamentálnější než tuniská pevnina. Chyba lávky. Je zde neskutečný klid, politika, náboženství a vše okolo, jako by neexistovalo. Myslím, že místní vědí, že od státu nedostanou nic a jsou s tím narozdíl od nás naprosto smíření a vědí, že se o sebe a své blízké musejí postarat sami. My si neustále na něco stěžujeme, očekáváme od státu jakoukoli formu podpory a pokud náhodou něco nedostaneme, hudráme u piva v hospodě. Sami prdelkou moc hýbat nechceme. Asi nyní mluvím, jako bych ani nebyla Češka, to samozřejmě jsem, ale je fakt, že nejsem až takový patriot, takže mi nedělá sebemenší problém vypustit lehce z pusy podobná slova kritiky, tedy i sebekritiky, protože nedělám si iluze, že jsem lepší než ostatní.

Další věc, která mě na Djerbě potěšila, byla absence tradičních forem komunikace s turisty. :)  Smlouvání, "otravování" turistů a neustálá snaha nabízet svůj tovar zde snad ani neexistuje. Většina obchodů má pevné ceny, jednoduše nesmlouvají a nechají vás v klidu projít a dýchat.  Pro mě je to veliké plus, protože mám ještě v živé paměti scénu z poslední návštěvy Tuniska, kdy mi jeden místní maník olíznul záda a myslel si asi, že mě tím zaujme natolik, že u něj utratím jejich měsíční plat. No husí kůži mám ještě nyní, když si na to vzpomenu a v duchu bych ho propleskla jedna dvě. Ale jsem zas docela srábek, takže u proplesknutí tehdy zůstalo opravdu jen v myšlenkách.  

Přece jen si ale neodpostím nějaké srovnání s Mallorkou, i když jsem to ze začátku ani neměla v plánu. Hotel, kam na Mallorku jezdíme, je obrovká budova s několika křídly a 8 patry. Lidí jak hmyzu. Hotel na Djerbě byl, co se počtu lidí týče, naprosto totožně obrovský, ale nebyla to jedna mega stavba, ale několik patrových komplexů rozprostřených v nádherné zahradě. Kdybych měla volit, vždy zvolím právě tuto druhou variantu ubytování. Pokud jste se chtěli na Djerbě někam dostat v rámci areálu, do restaurace či na pláž, vždy jste procházeli nádhernou zahradou s mnoha odpočinkovými místy. Na Mallorce místo toho čekáte 10 minut na výtah a on stále nejede a nejede... Nic příjemného, když už se vidíte naložení někdy ve vodě.  

Dalším plusem je pro mě teplota vzduchu a moře. Já miluju horko, pokud sedím u bazénu a tečou po mně čůrky, je to pro mě ráj, přestože normální smrtelníci padají horkem do mdlob. Na Mallorce bylo nádherně, celý týden bez jediného mraku s teplotami nejméně 35 stupňů. No ale na Djerbě bylo 42 a to prostě Nik jásá. Moře mělo jistě odhadem 33 (myslím si, že můj odhad je opravdu dost dobrý, neb srovnávám s naším krytým, vyhřívaným bazénem na chatě, kde je udržován stálá teplota právě 33 stupňů), na Mallorce slabých 25, což ale bylo dáno i tím, že jsme tam byli v červnu a nestačilo se ještě ohřát. V srpnu to jistě bylo lepší.

Jedna věc mě ale na Djerbě velmi vadila. Už jsmem to na začátku nakousla, ale nedá mi to, abych si nedorýpla až do konce. Češi. Nic jiného nebylo na naší dovolené otravnějšího a nechutnějšího než naši kolegové. Nevím, jestli je to dáno sortou lidí, která do podobných destinace jezdí - co si budeme nalhávat, je to levné a na něco podobného se dá ušetřit ve mnoha domácnostech (i když samozřejmě slušné vychování není v pražádné souvislosti se sociálním postavením, mnohdy se dobře situovaní VŠ vzdělaní jedinci chovají neurvale a jsou tak akorát na pár facek) - nebo jsme prostě jen měli fakt kliku na povedené exempláře, ale opravdu jsem se chvílema styděla, že jsem Češka. Možná mě za toto někdo z vás zde ukamenuje, ani by mě to od nějakého milého anonyma nepřekvapilo, budu zas za pipinu, co si hraje na velký svět, ale mě je to buřt. Vím, co jsem viděla, slyšela a to mi stačilo. Šokovalo mě, že se místní divili, že když jsme z Čech, že vůbec umíme anglicky  a francouzsky. Naši milí spoluobčané jsou totiž natolik arogantní, že tam mluví pouze česky, asi v mylné představě, že když si to platím a jedu přece někam k neandrtálcům do divočiny, tak ať se koukaj ohánět a pěkně se přizpůsobit. Nechápu, že někdo nepochopí, že jsme to my, kdo jezdíme do jejich země, že tedy my jsme ti, kdo by se měl přizpůsobovat. Arogance a ignorance, to jsou dvě slova, která pro vzorek našeho národa na naší dovolené mám. Místní válejí arabsky, francouzsky, anglicky, německy, italsky, i ten poslední poskok v hotelu se vám jazykově přizpůsobí, ale my je máme furt za křováky, i když sami nedohlédneme za plot naší vísky. Já osobně nejsem o nic lepší, měla jsem mnoho předsudků a neustále ještě nějaké mám. Ale nikdy bych na tuniského číšníka nevyhrkla: "Dvě koly, dvě vody a jako rychle."

A příště třeba tu o pudru, co vy na to? :)

15 komentářů:

  1. Mluvíš mi přímo z duše Nik! s touto českou arogancí se setkávám dnes a denně a je mi z toho úzko...nejhorší na tom je, že když vyjádřím svůj názor (velmi velmi podobný tomu tvému) tak jsem za špatnou já..ale na to už sem zvyklá..
    Na Djerbě jsem nebyla (v Tunisku na pevnině jsem totiž nebyla příliš nadšená), ale myslím, že díky Tvému článku budu uvažovat o tom " že ty křováky poctím svou veledůležitou českou návštěvou" ;) :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem ráda, že podobný názor nemám sama, ale na druhou stranu mě mrzí, že se to stává pravidlem a že opravdu jako národ nemáme valnou pověst.

      Vymazat
  2. takže Češi jsou nevychovaný nestudovaný prasata..aha, ještě že to o sobě vím.....opravdu nemám ráda tyto řeči a mysli si o mě co chceš, ale tímhle jsi mě nemile překvapila...přála bych ti dovolenou s prachatýma Rusákama v Egyptě...to bys asi mluvila jinak

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já si o tobě rozhodně nic nemyslím a pokud sis dobře přečetla text, napsala jsem, že moje zkušenost je dána možná jen špatným vzorkem, se kterým jsem se setkala. Někdy se prostě zadaří. Ale zkušenost s Rusákama mám čerstvou, byli u nás v hotelu na Mallorce a byli naprosto v pohodě. Nicméně pokud se někdo chová jako skupina Čechů, se kterýma jsem se setkala já, tak ano, stojím si za tím, že to jsou nevychovaná prasata.

      Vymazat
    2. Jájo, myslím si že nic takového nad čím se rozčiluješ tady nebylo řečeno.

      Nik jasně píše že se jednalo o jednu konkrétní zkušenost, nebere to globálně..

      Spíš bych řekla, ze ty jsi buď nikdy nikde nebyla nebo ty či tvůj dovolenkový doprovod patří do té zmiňované skupiny.

      Mě taky buranské chování čechů obtèžuje a nesčetněkrát jsem zažila, kdy si naši turisti opravdu mysleli, že se s nimi bude komunikovat v češtině. Prostě velcí páni co si to přece težce zaplatili!

      Hlavně že je Praha celà oblepená cizojazyčnými názvy a turistům se tam leze do prdele! To pak spíkuje i poslední hajzbába..

      Vymazat
  3. mě bohatě stačilo, když cestou na dovolenou mimochodem také do Tuniska pár let zpátky paní vedle mě v letadle po obědě sbalila do kabelky nejen ty umělohmotné příbory, co se dávají k jídlu ale i ten tácek, na kterém letušky roznášejí jídlo! bylo mi trapně i za ní a měla jsem chuť se jí zeptat, jestli je normální a jestli jí přijde v pořádku krást plastové tácy....ale jelikož jsem 7 let pracovala v největším hotelu v naší malé zemi, nemám iluzi, že jen Češi jsou nevychovaní nebo arogantní. Italové, Španělé i Řekové jsou uřvaní, hluční a taky si myslím, že mluvíme jejich řečí a baví nás poslouchat to jejich pořvávání. Japonci a Korejci zase u jídla mlskají a drobí, Rusové chlastají i ústní vodu, aby byli v lihu a tak by se dalo pokračovat dál. každý národ má něco, ale nebudu tě kamenovat za tvůj názor o Češích, protože se za některé taky někdy stydím a hromadné dovolené směr Tunis nebo Egypt mě moc neberou, protože je mi jasné, kdo se první večer v all inclusive baru ožere jako první, jen protože je to přece zadarmo.... :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Chi, jsi mě fakt pobavila. :)

      Souhlasím s tím, že každý národ je v něčem strašný, je to tak. Jen prostě my v tomto resortu opravdu vynikali, proto mi to tak utkvělo v hlavě, na jiných dovolených se mi zatím nic podobného nestalo a že jsem toho už docela dost projezdila. Ale je fakt, že my si vždy nějakou náhodou vybíráme hotel, kam z celého letadla jezdíme sami, takže takto hromadně jsem měla čest s množstvím Čechů skoro poprvé. Ale jak píšeš, někdy bohatě stačí právě jen ten let...

      Vymazat
  4. Mě loni takhle strašně otrávili Rusi na Mallorce. Dovedli být na obsluhu i hrubí a jejich dorostu jsem se bála, jak se pohybovali po hotelu a nebrali na nic a nikoho ohled.
    Ideální dovolená by asi byla na soukromém ostrově s AI :) To by asi mnoho lidí nedovolenkovalo :)

    OdpovědětVymazat
  5. Já bych to zase tak černě neviděla :-) před měsícem jsme byli s manžou a dětmi v chorvatsku a za jízdy nám vypovědělo službu auto - přestal dobíjet baterku nebo co. Tak jsme to odstavli u pumpy a tam obsluhovala kdo? češka :-) jako první dojeli na pumpu taky češi a dokonce nám vzali část nákladu s sebou do jejich autoboxu na střeše protože jsme měli stejný cíl cesty. Co se týče jazyků, holt ne každému je dáno :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak v Chorvatsku je čeština přece jen pochopitelnější než v arabských zemích. Mně ale nevadilo použití češtiny, vadila mi absence slušného chování - nulový pozdrav, poděkování či prosba.

      Vymazat
  6. Jsem jeden z těch, co třeba anglicky neumí a snažím se domluvit rukama nohama :-) a jako buran si nepřipadám :-) vždy se člověk nějak domluví když něco chce, otázka jestli se chová jako idiot a očekává, že se mu všichni přizpůsobí nebo ne :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ale přesně takto jsem to také myslela. Já dokážu pochopit, že se někdo cizí jazyk není schopen naučit, já také nepochopím matematiku a fyziku, že. Ale co pochopit opravdu nedokážu, je arogance, s níž přistupují někteří jedinci k druhým.

      Vymazat
  7. Né že by mě chování čechů na dovolených taky nes..lo, ale musím říct, že v tom nejsme sami. Bydlím u hranic s německem a němci k nám jezdí nakupovat a do restaurací, když něco chtějí, tak mluví jen německy a čecháčku poser se. Třeba jsi na dovče narazila na někoho, kdo tohle chování odkoukal právě od němčourů :-) Nechápu, nepochopím a vlastně ani nechci chápat :-) Normálních lidí je pramálo

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Věřím, že v tom nejsme sami, že v každém národu se najdou podobní jedince. Také nechápu, nepochopím a vlastně ani nechci chápat. :)

      Vymazat

Každý váš komentář mě těší. Diskutujme :)